چهارشنبه , اسفند ۷ ۱۳۹۸
صفحه اصلی / نقدها / فیلم / نقد فیلم Ford v Ferrari/فورد علیه فراری

نقد فیلم Ford v Ferrari/فورد علیه فراری

نقد فیلم Ford v Ferrari/فورد علیه فراری

فراری بر علیه اخلاق,نمایش یک رقابت تراژیک همراه با هیجان.خیلی ترغیب نبودیم فیلم را ببینیم ولی بعد از گذشت نیم ساعت از فیلم پشیمان شدیم و با خودم گفتم چرا زودتر این فیلم رو ندیدم.فیلم Ford v Ferrari یک جنگ تمام عیار است بین اخلاق و ضد اخلاق با چاشنی هیجان که شما را میخکوب می کند و البته یک پایان عالی هر چند که تلخ بود.اغلب فیلم هایی که با موضوع مسابقه بوده اند زیاد خوب از کار در نمی آمدند و بیشتر در یک حد متوسط بودند ولی این فیلم فرای یک فیلم مسابقه اس و ما درآن هیجان,سیاست,تراژیک و همچنین چند زندگینامه را میبینیم.

خلاصه داستان : داستان بر اساس اتفاقات واقعی‌ای بوده که در گذشته رخ داده است و قصه یک تیم عجیب و البته مصمم از طراحان و مهندسان آمریکایی را حکایت می‌کند. این تیم توسط یک طراح بااستعداد به نام کرول شلبی و همچنین یک راننده انگلیسی به نام کن مایلز هدایت می‌شود. کن مایلز و کرول شلبی موظف به انجام وظیفه‌ای هستند که توسط هنری فورد دوم بر دوش آنها نهاده شده است؛ آنها باید در طی این ماموریت، طرح کامل ساخت یک اتومبیل را از ابتدا تا انتها رسم کنند و در نهایت طرح اتومبیلی را تحویل دهند که پتانسیل بالایی داشته و بتواند به‌راحتی مدل جدید فراری را در مسابقه جهانی اتومبیل‌رانی که در سال ۱۹۶۶ و در شهر لو مان فرانسه برگزار می‌شد، شکست دهد.

 Ford-vs-Ferrari-2019-movie

جمیز منگولد کارگردان فیلم Ford v Ferrari که فیلم های خوبی چون “۳:۱۰ به یوما” و فیلم متفاوت از سینمای مارول “لوگان” را در کارنامه دارد و به خوبی در این چند ساله روند افزایشی و گزیده کاری خود را نشان داده است و مشخص بر روی کارهای خود وقت و فکر می گذارد.داستان پر فراز و نشیبی را تماشا می کنیم و عملا با یک فیلمنامه چند داستان به ما می دهد که به خوبی برای ما روایت می شود و با نکته کوچک سرو شکل درست حسابی می گیرد.فیلم فورد دربرابر فراری از آن دسته آثار سرگرم کننده سینمایی است که شما را به درون خودش می‌کشد و تا زمانی‌که از خط پایان عبور نکند، شما را رها نمی‌کند.

ما با بیوگرافی شلبی “مت دیمون” آشنا می شویم که یکی از بزرگترین طراحان خودروی اسپورت است.در فیلم با بیوگرافی هنری فورد دوم آشنا می شویم که مشخصا با تصمیمات سست خود مسئول حال روز کمپانی فورد است,هنری فورد که در فیلم به چند نفر او را هنری فورد دوم خطاب کرده و از این عنوان بسیار ناراحت شده ولی جایگاه واقعی او همینجاست,کسی که بسیار در تصمیم گیری ضعیف بوده و نمیتواند اقتدار یک مدیر را داشته باشد و بیش از حد به مشاوران خود وابسته است و می خواهد هر چیزی را با پول بخرد.کمی  با شخصیت انزو فراری آشنا می شویم که به خوبی یک ایتالیایی اصیل را به ما نشان می دهد که چیزهایی فراتر از پول برایش مهم است و در نهایت فیلم در مورد زندگینامه راننده افسانه ای کن مایلز ” کریستین بیل” است.کربی که زندگی کاملا عادی دارد و عملا عاشق ماشین و تعمیر ماشین است زندگی خود را میگذراند ولی این شخصیت که بسیار شبیه به یک قهرمان است و در مقابل کسی که حرف زور بزند در مقابل آن می ایستد و از همه مهمتر این قهرمان از همه بیشتر عاشق خانواده خود است و به راحتی حاضر است برای آنها از همه ی علایق خود نسبت به ماشین و مسابقه بگذرد و در خدمت خانواده خود باشد.آنچه که شخصیت پردازی فیلم را خوب کرده است بازی های خوب و فیزیکی مت دیمون و کریستین بیل است و کاری که کارگردان با دوربین می کند و بین این دو یک حس دراماتیک را بوجود می آورد که باعث حس همزاد پنداری با هر دو شخصیت اصلی می شود.

 Ford-vs-Ferrari-2019-movie

در پایان فیلم و فداکاری مایلز ممکن است که اغراق شده باشد و از آن شخصیتی که در محل کار خود کمی عصبی بوده نباید انتظار چنین فداکاری را داشت ولی مگر ما از یک قهرمان چه می خواهیم,وقتیکه می خواهیم یک قهرمان واقعی ساخته شود باید در یک سری موارد اغراق کرد بلاخره این قهرمان یک آدم زمینی است با خصوصیات اخلاقی خوب و بد.

در فیلم فورد علیه فراری یک هیجان و حس تعلیق خوب را مشاهده میکنیم.ما ترسی را در فیلم مشاهده میکنیم و کارگردان با حس تعلیقی که بوجود می آورد این ترس تا آخر فیلم با ما است و در نهایت ترس آزاد شده.در صحنه ای میبینیم که ترمزها کار نمی کند و ماشین آتش میگیرد ولی اتفاقی برای مایلز نمی افتد,هوشمندی کارگردان در اینجا این است که خانواده مایلز حضور دارند و ماشین او در جلوی چشمان پسرش آتش میگیرد و حس ترس پسر مایلز در اینجا به خوبی به بیننده انتقال پیدا می کند و بیننده تا آخر فیلم با آن همراه است و در جایی که کسی فکرش را هم نمی کند ترس به یک تراژیک تمام عیار تبدیل می شود.

 Ford-vs-Ferrari-2019-movie

ما یک فیلم ملودرام همراه با یک هیجان معقول را مشاهده می کنیم.کارگردان فیلم نقدهایی بر سیستم موجود میکند.ما در فیلم Ford v Ferrari چند نوع وطن پرستی را می بینیم.وطن پرستی ایتالیایی ,انزو فراری را میبینیم, با اینکه ورشکسته است ولی وقتی پای مسابقه درمیان باشد  حاضر نیست کنار بکشد و این را نوعی توهین به خود میداند.وطن پرستی کمپانی فورد را میبینیم که فقط برای منافع شخصی و سازمانی است و هنری فورد دوم که عملا یک مدیر مقتدر را در چهره ی او نمیبینیم و فقط میخواد هزینه کند تا افتخاری را بخرد و حتی درمیان مسابقه به راحتی به رستوران می رود که شام بخورد ولی رقیب او انزو فراری لحظه ای محل مسابقه را ترک نمیکند.و در نهایت وطن پرستی مایلز را مشاهده می کنیم که با اینکه شخصیت کاملا مغروری است ولی در نهایت فداکاری بزرگی انجام می دهد.

فیلم Ford v Ferrari توانسته است نقد های مثبت زیادی را بهمراه داشته باشد.کارگردان فیلم توانسته دنیای سینمای ورزشی و مسابقه را گسترش دهد و از داستان خسته کننده و کلیشه ای دوری کند.فیلم در فهرست نامزدهای آکادمی اسکار در بخش قرار دارد ولی فکر نمیکند بتواند عنوانی را ببرد.این فیلم در اقدامی جذاب، یک ماجرای قدیمی را با ذوق و استعدادهای کاملا جدید و بسیار زیاد ترکیب کرده است. تمامی اجزای فیلم در سطحی خوبی هستند ولی کاش در چند بخش عالی بودند که دست خالی از فصل جوایز خارج نشوند.فیلم Ford v Ferrari به شدت سرگرم کننده بود و شما یک فیلم خوب را تماشا می کنید و اثر وضعی آن ممکن است تا مدتها در ذهن شما باشد.

 

منبع : نقدیو

این مطالب را نیز ببینید!

1917-movie-sam-mandes-poster

نقد و بررسی فیلم ۱۹۱۷ /حماسه ای مدرن

نقد و بررسی فیلم ۱۹۱۷ /حماسه ای مدرن فیلم ۱۹۱۷ از آن دسته فیلم هایی …

2 دیدگاه‌ها

  1. فیلم عالی و با هیجانی بود… خیلی خوشم اومد. بنظرم نقدی داشت به همه ی انسان ها. که اگه میخان کاری رو انجام بدن که دقیقا مثل فلان فرد بشن این اشتباهه چون هر ادمی منحصر به فرده و هرکس ویژگی های خاص خودشو داره.درست مثل فورد و فراری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *